Door John Holtvluwer
Foto Onno/Floris Zuidema
Met de korte broek aan en het dak open zijn wij richting Ede gereden naar Imparts / Classic Open.
Bijna oktober en dan nog super lekker weer. Daar aangekomen waren er reeds meerdere bekende gezichten om stil te staan bij het jaar 2023 en een vooruitblik te werpen op het jaar 2024.
Bij de ingang van Imparts stond een hele bijzondere auto. Ik kon hem zo niet plaatsen maar zat redelijk in de richting toen ik aan Facel Vega en Simca dacht. Dit was niet helemaal juist. Het was een Ford Comete, die uit de toen Franse Ford fabriek kwam gerold. Een 2265 stuks zijn er van gemaakt volgens verschillende bronnen. Later is die Ford fabriek overgenomen door Simca. De carrosserie werd gemaakt bij Facel.
Na de koffie en de appelkruimeltaart met slagroom hoorde ik een fluitje en dat was Hans.
Zoals gezegd een terugblik en vooruitblik. Die vooruitblik ziet er goed uit met een rit in Noord Holland georganiseerd door Stefan en Ivanka, een bergenrit door Dirk-Jan en John Bakker wil ons Rotterdam en omgeving laten zien. Ook was er een bedankje voor verschillende friends in de vorm van een “lekker flesje”. Onze gastheer Wilco, “de rituitzetter” Hans Hulsing, “de journalist” John en “geldstroomcontroleur” Jelle ontvingen dit flesje voor hun inzet.
Daarna verzorgde Wilco de rondleiding door het bedrijf, van de showroom, naar de werkplaats, naar het magazijn waar een 10.000 verschillende producten op voorraad liggen en toen door naar de kelder waar ook de mogelijkheid is om je klassieker te stallen.
Dat Jelle de juiste functie bekleed bleek wel toen hij naar mij toekwam en mij vertelde dat mijn naam op de grond stond in de vorm van een sticker. Met enige verbazing heb ik dit waargenomen. Een kleine 10 jaar geleden ben ik ook een keer in de kelder geweest en blijkbaar is deze toen daar achtergebleven. Jelle ziet dus alles en is daarmee de juiste man op de juiste plaats om de geldstroom te controleren.
Wilco gaf aan dat de markt door verschillende omstandigheden steeds in beweging is. Met een Brexit heb je te maken, met de waardeontwikkeling of daling van de klassiekers, met de overheid die allerlei regels opstelt en met de vergrijzing van de liefhebbers van de klassieke auto. Hier moet je als ondernemer steeds op inspelen.
Even terugkomend op de vergrijzing. Mijn 2 zonen Stan en Huub heb ik altijd vrij gelaten in de keuze voor een auto of niet. Toen de oudste mij vroeg : ik wil in mijn tussenjaar een eigen auto kopen adviseerde ik hem een Toyota Starlet. Die gaan nooit stuk en de kosten zijn te overzien. Hij kwam heel enthousiast naar beneden en had een babyblauwe Opel Kadett Caravan driedeurs station uit 1969 zien staan. Ik zei : superleuk maar niet voor dagelijks gebruik en in de winter. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor een 25 jaar oude BMW en verteld mij blij : moet je dat 6 cylindertje eens horen lopen. Mijn jongste zoon Huub begint al te glimlachen als ie een Amerikaanse V8 aan hoort komen of de DAF Coupe die hier in de buurt rijdt. Krijgen ze toch nog iets mee. Dat geeft hoop en op naar het volgende seizoen.